Tunel Branisko odstavili, aby ho po zime vyčistili a skontrolovali

17.05.2005 Celý región

Vyše 80 ton rôzneho odpadu vyviezli z cestného tunela Branisko na rozhraní okresov Prešov a Levoča počas prvého týždňa jeho odstavenia z prevádzky. Výluka v ...
Vyše 80 ton rôzneho odpadu vyviezli z cestného tunela Branisko na rozhraní okresov Prešov a Levoča počas prvého týždňa jeho odstavenia z prevádzky. Výluka v presne päť kilometrov dlhom stavebno-technologickom diele trvá od 9. h 9. mája do 13. h 23. mája.

Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti(NDS), a. s. , na prezentácii prác v tuneli pre médiá, uviedol, že ide o plánovanú uzávierku vyžiadanú \"z titulu veľkého znečistenia po zime\".
Do čistiacich prác sú zapojení nepretržite v troch smenách zamestnanci Strediska správy a údržby diaľnic NDS v Beharovciach. \"Realizuje sa komplexná údržba nielen tunelovej rúry samotnej, ale aj všetkých zariadení, ktoré sa tam nachádzajú, ako aj okolia, teda prístupových ciest k tunelu, \" dodal Jánošík. Hlavným zmyslom je zabezpečiť bezpečnosť cestnej premávky v tuneli.
Vedúca strediska Iveta Hybenová poznamenala, že nič zo stanovených prác sa nedá vykonať za bežnej prevádzky v tuneli. Ako príklad uviedla, že za premávky nemôžu odstaviť ventilátory, ktoré v súčasnosti čistia. Ošetrením prechádzajú aj požiarne a vetracie klapky. Na margo då žky odstávky tunela povedala, že technologická rýchlosť čistiacich strojov neumožňuje ju skrátiť. Už je umytý mezistrop, bočné steny tunela a vozovka. Kvantum prác je obrovské.
Najväčšie znečistenie tunela spôsobujú prepravcovia drevnej hmoty, a to zvlášť vtedy, ak vozidlá na ložnej ploche nemajú žiaden náklad a odpad tak odfukuje počas cesty do kanalizácie tunela. Štrbinová kanalizácia musí pritom stopercentne fungovať, pretože je súčasťou protipožiarnych opatrení. Tú už aj vyčistili.
Okrem údržby sa vykonávajú aj rôzne testy konania strojov a ľudí pri vzniku krízovej situácie. Predovšetkým prebiehajú simulované situácie, keď by sa enormne zvýšila v tuneli teplota, prípadne veľmi sa zhoršila viditeľnosť nadmerným zadymením.
Dodávatelia technologických častí vybavenia tunela vykonávajú na nich servisnú činnosť. Prebiehajú tiež meračské práce, na základe ktorých vznikne virtuálna mapa tunela.
O harmonograme prác v tuneli počas jeho odstávky bolo ešte pred vydaním rozhodnutia o nej informované vedenie rezortu dopravy.
Tunel uviedli do skúšobnej prevádzky začiatkom leta 2003 ako prvý diaľničný tunel v SR. Na jeseň 2004 bol režim jeho prevádzky prevedený zo skúšobného do normálneho a okrem iného bola v ňom zvýšená dopravná hodinová rýchlosť zo 60 km na dnešných 80 km.
Trasa obchádzky počas odstávky vedie po ceste I/18 od diaľničnej križovatky pri obci Beharovce po diaľničnú križovatku pri obci Fričovce v oboch smeroch, teda po starej ceste.
(jj)
 

Vyberte región

mark